ZPĚT

PŘIPOJENÍ VOZÍKU ZA MOTOCYKL

Pav40 za Viragem
1999 (c) Hynek

pic00001.jpg (75820 bytes)

Co je to Pav 40?
Proč tahat Pav 40 za mašinou?
Jak tedy Pav 40 připojit?
Co vše je rámcově potřeba na výrobu tažného?
Ovlivní Pav jízdní vlastnosti motorky?
Ma Pav nejake zápory?
Co se dá vylepšit?
Jak je to s papírama?
Tož a jaké súúú klady?

DALŠÍ FOTOGRAFIE MOTOCYKLŮ S PŘÍVĚSNÝMI VOZÍKY (přidáno 27.11.1999)

 

Co je to Pav 40??

pic00002.jpg (93942 bytes)Pav 40 je jednokolový návěsný vozík za motorku, k níž se připojuje pomocí tažného zařízení a samotné spojeni je provedeno tzv. křížovým kloubem. To slovo jednokolový znamená, že se Pav naklání do zatáčky shodně s motorkou.
Co jsem prozatím vysledoval, Pav 40 se vyráběl s několika modifikacemi:

Pav mohou tahat motorky o zdvihovém objemu nad 170ccm. Hmotnost má 20kg a užitečné zatížení 30kg. Kolečko vozíku je diskové a na něm je pneu o rozměrech 12”x4” s vyznačenu maximální rychlostí 70km/h. Výrobci Pava také požádali o výjimku, diky níž má vozík shodnou SPZ se SPZ tažného vozidla, tj. motorky, protože přes něj nejde na značku motorky vidět.
Pav se už od let 70tých nevyrábí.

Proč tahat Pav 40 za mašinou??

pic00011.jpg (82413 bytes)pic00003.jpg (34896 bytes)Pokud vás už nebaví tahat při delší dovolené všecko v krosně na zadech, nebo vám nadává spolujezdkyně že příště pojede vlakem protože jste ji nainstalovali na záda 20ti kilovou krosnu, chcete odvézt něco většího odněkud někam a nevleze se vám to do brašen nebo na nosič, bojíte se ze si při motocestování někdo z vaší bagáže na mašině něco nevratně půjčí, chcete se projit po městě ve 30° a nechcete se trajdat v koženém obleku s helmou v ruce, nadáváte si že jste do toho horního a největšího kufru neměli dávat tolik bagáže když odjíždíte od každého semaforu po zadním, jste se svými bočními kufry tak širocí, že už neprojedete městskou zácpou tak jak jste zvyklí ….. ?? No v těchto případech (a je jich samozřejmě mnohem víc) budete jedině rádi. že jste nelenili a Pava si zapojili.
Myslím, že 103,6 litru objemu po kupě (ne rozdělených do tří kufru a ani tak ty kufry nebudou mít tolik) se sejde každému motorkomaniakovi, který používá výhradně jednostopých vozidel, jak pro cestovaní tak pro každodenní ježdění.

Jak tedy Pav 40 připojit??

pic00005.jpg (82116 bytes)Originál tažné zařízení (pro kyvky a panely) je z 18tky (hlavni) a 16tky (pomocné) trubky, takže když ho seženete a máte zrovna kyvku nebo panelu a nechcete si přidělávat práci, tak si ho namontujte a můžete klidně jezdit, ovšem doporučuji rychlosti tak do 100 km/h za bezvětří a nepřetěžovat!!!
Pokud nemáte ani jeden ze zmiňovaných strojů, tak hlavně rychle zapomeňte na trubky o průměru 18mm!!!!!!
Princip tažného zařízení je jednoduchý, jde v podstatě o to, vytvořit prodlouženi rámu motorky na jehož konci je pak pic00010.jpg (78500 bytes)“U” profil do něhož zaklesne křížový kloub. Na fotkách je to vidět zřetelně a jak se říká, jeden obrázek je cennější než tisíc slov. Hlavni trubka by tedy měla být nejlépe v kuse a měla by obepínat zadní blatník (nejlépe pod SPZ), tlumice zadní kyvky až ke stupačkám spolujezdce, poněvadž držáky těchto stupaček sou dobře dimenzovány na velkou zátěž. Další dvě pomocné trubky vedou nahoru (k podsedlové části rámu) téměř od konce tažného zařízení těsně před ohybem a “přidržují” hlavni trubku tažného zařízeni aby se nehýbala nahoru a dolů a jsou uchyceny na vrchní koncovou část rámu motorky jako je například podsedlová trubka, blinkry atp. Na konci hlavni trubky tažného zařízení je již zmiňovaný “U” profil pro zaklesnuti křížového kloubu, nejlépe ve výšce 40-45cm nad zemí. V podstatě je tažné zařízení takovým prostorovým rámem, takže čím tužší, tím lepší. Z vlastní zkušenosti doporučuji vyrobit tažné zařízení z trubky průměru 22mm a více.

Co vše je rámcově potřeba na výrobu tažného??

No tak hlavně je potřeba:

pic00015.jpg (68390 bytes)Začneme hlavní trubkou. Nejdříve z jedné strany trubku zacpeme (dřevěný kolík, zavařit atd.) a po trochách do ni sypeme písek a udusáváme a udusáváme, jinak by se nám trubka v ohybech splaskla, až bude pískem naplněna celá trubka, z druhé strany ji taky zacpeme. Do svěráku upneme něco kolem čeho trubku ohneme a začneme plynovým plamenem nahřívat trubku v délce ohybu, no a pak ji ohneme, za stálého připasovávání tohoto polotovaru ohýbáme až do výsledného efektu (tvaru), pak stačí konce uřezat (zkrátit na příslušnou délku) a vysypat písek ven. Dále si nahřejeme konce trubky a splaskeneme je (ve svěráku, kladivem atp.). Odměříme si, kde by měli být díry pro uchyceni a vyvrtáme je do splasknutých konců trubky. Podobným postupem ohneme (pokud je potřeba, i pomocné trubky a splaskneme jejich konce a do nich vyvrtáme díru pro uchyceni. Pak už to stačí všecko posvařovat do kupy a smysluplného celku. Hlavně bych upozornil na male rádiusy při ohýbaní, je tu velké nebezpečí, že se trubka splaskne, nebo praskne, je lepší dělat větší rádius.
pic00017.jpg (38150 bytes)Je-li je k dispozici hydraulická ohýbačka trubek tak se na veškerý písek můžete vykašlat, no a dal už to nemá cenu popisovat, poněvadž kdo vládne ohýbačkou trubek tak asi ví, co a jak. Když už máte tohle vše za sebou tak stačí tažné jen nastříkat do barvy mašiny a čekat než barva aspoň trochu oschne.
Poněvadž má Pav i světýlka, natáhl sem mu elektriku z pod sedla od konektoru rozvádějících šťávu jednotlivým světelným zařízením. Pav “chytá” kostru bez problému, takže není potřeba zapojovat vodič kostry. Protože origoš ruský konektor s převlečnou matici už není k sehnaní a doposud sem nikde neviděl něco podobného vyřešil sem otázku konektorem z Pc pro napájení HDD, CDROMek apod. Funguje perfektně, snese nemalé proudy a jeho zapojeni je taktéž jednoduché a není šance aby se sám od sebe konektor rozpojil. Kdysi jsem používal 6,3mm stereo Jack a ten se mi jaksi po delší cestě roztavil, holt Hi-Fi nevydrží to co se od ni očekává.

Ovlivní Pav jízdní vlastnosti motorky??

pic00009.jpg (42700 bytes)Tohle byla nejčastější otázka na konferenci, abych pravdu řekl, za ČZtkou Pava cítím, tj. když se rozkmitápic00013.jpg (70267 bytes) ze strany na stranu při silném bočním větru (rozvlní motorku), nebo když je plně zatížen (tzn. zvýší se těžiště a tim tuplem se zhorší ovladatelnost v nízkých rychlostech).
Za Viragem ovšem necítím vůbec nic, jestli Pav třeba kmitá ze strany na stranu ještě nebyl čas ověřit, poněvadž jaksi nejsem takový kaskadér, abych se díval za sebe místo před sebe. Mam vyzkoušeno 140km/h, Švéd dokonce kdysi psal ze s Pavem jezdil přes 160. To, že by Pav uskočil na hrbolu v zatáčce a podtrhl tím zadní kolo mašiny se mi eště nestalo, od toho tam asi je to odpružení.
Takže to shrňme, Pav ovlivňuje jízdní vlastnosti u jawek mírně do 100km/h (u moji CZ do 110), pak už to mašinu rozvlní, a u těžších mašin (choppery) vůbec.

Ma Pav nejake zápory?

Pic00015a.jpg (45323 bytes)Samozřejmě jako všecko má i Pav pár nevýhod, musíte se s nim naučit couvat, je to totožné s couváním s vozíkem za autem, ale motorka nemá takový rejd jako kola auta a tudíž to chce trochu více citu. Taky je potřeba počítat s tím, že motorka je s Pavem o 120cm delší, což někdy vadí při parkování, zajíždění a vyjíždění do garáže atp. Samozřejmostí je, že si Pava zapojím když ho potřebuju, tak jako například vozík za auto, a né že budu jezdit celý rok s prázdným Pavem. No jedna z posledních nevýhod je, že otvor v korbě je docela uzounký a ne vždy se jim dá všecko protáhnout, takže to je někdy tahání ježka (nákladu) do a ven z klece (Pavu).

Co se dá vylepšit?

pic00016.jpg (46669 bytes)Protože tahám Pava za CZtkou i za Viragem, nechal sem si vyrobit v písmomalířství otočnou značku (na jedné straně je SPZ CZtky a na druhé Viraga) a tu si pak obrátím a přichytím křídlovýma matkama kdykoli vyměním tažný stroj. Další dobrou věci je zahrádka, já ji sice eště nemám, ale de na ni nabalit další hafo věci, jako třeba kytara, flašky s pitím (které sou za jízdy dobře chlazeny) atp. atp. Taky sem vyměnil origoš gumové opery, o které se Pav opira když ho zrovna nepotřebuju za kovové jim podobné opery, které mi vyrobil kámoš strojař na soustruhu (tímto ti vřele děkuji Majkle). Samozřejmě vylepšit pude mnoho jiných věci, ale zatím sem nic moc nevylepšoval, ale nějaké nápady eště mám, ale o těch se rozepíšu, až je zrealizuju abych tu náhodou pak nekecal nějaké blbosti.

Jak je to s papírama?

Pic00005a.jpg (106081 bytes)No co se týče vyjádření technika DI tak je Pav příslušenství motocyklu (tak jako třeba brašny, kufry atp.) a tudíž nemusí mít motorka v techničáku záznam o tažném zařízeni, akorát od Pava musíte mít TP (typový průkaz). Někteří dopraváci si sice myslí něco jiného, ale je to tak jak říkám (píšu), takže je o tom klidně přesvědčete. Myslí si taky, že Pav by měl mít svou technickou, to je taky blbost, děla vám někdo technickou třeba na kufry nebo na plexi štít??

Tož a jaké súúú klady?

Naklad v Pavu ovlivni těžiště motorky minimálně, zkuste si stejný náklad naložit do kufru a poznáte ten rozdíl. Pav je uzamykatelný a nedostane se do něj voda za normálních podmínek, leda že by ho někdo používal jako ponorku. Je široký jen 65 cm, takže určitě nebude činit problémy při prodírání se městskou zácpou (vyzkoušeno). Tažné zařízení může stejně dobře sloužit k tahání Pava jako i pro operu sedlových brašen, aby vám je postupně nesešrotovalo kolo. Když se vyráží na dovolenou, tak to na mašině nejde vůbec poznat, alespoň na mojí ČZtce to v létě na motočundru poznat nebylo. Mašina s Pavem je estetická bomba. Atd. atd.

pav.jpg (26028 bytes)


No a pokud jsou nějaké dotazy na které jste v předchozích řádcích nenašli odpověd tak e-mail je hynek.blinka@centrum.cz